– Godt lederskap handler om å ta vare på folk
For ti år siden flyttet Sabeehi Ul Hassan Khan til Norge, uten å kunne språket eller noen ting om handelsbransjen. Nå er han Kjøpmann, mentor og sjef for tre Narvesen-butikker.
– Den beste delen av REITAN-kulturen for meg, er prinsippet om verdibasert tillitsledelse. Godt lederskap handler om å ta vare på folk, og da må du ha gode verdier i bunn, slår Sabeehi Ul Hassan Khan fast.
Fra oppvask til kjøpmann
Da Sabeehi reiste fra Pakistan for ti år siden, hadde han jobbet for en organisasjon som kjemper for barns rettigheter. Da han kom til Norge, kunne han ingenting om handelsbransjen. Men de gode verdiene og ønsket om å ta vare på folk hadde han med seg på flyttelasset.
– Det viktigste for meg er å møte mennesker. Men da jeg først kom til Norge, fikk jeg praksisplass i en kantine. Der sto jeg hele dagen og vasket opp, og snakket nesten ikke med noen andre, forteller han.
Takket være en konsulent i Nav fikk han prøve noe annet. Sabeehi fikk en ny praksisplass, denne gangen på Narvesen.
– Det var en helt annen verden. Jeg fikk møte og snakke med kunder, og jeg merket at jeg gledet meg til hver dag på jobb.
Årets salgstalent
Praksisplassen ledet etter hvert til fast stilling, og i 2017 fikk Sabeehi plass i Reitan Convenience sitt talentprogram.
Siden har det gått kast i kast: først assisterende butikksjef, så butikksjef – og nå Kjøpmann, mentor og talenttrener for nye Kjøpmenn, sjef for tre Narvesen-butikker i Oslo, og vikarierende salgs- og driftssjef i Reitan Convenience.
I 2023 ble Sabeehi kåret til årets salgstalent og fikk pallplassering blant E24s kåring av årets ledertalenter.
– Jeg tror mye av nøkkelen for å lykkes er å ha lidenskap for jobben, og møte utfordringer med nysgjerrighet og entusiasme.
– Butikker som går dårlig er en av mine favorittutfordringer. Hvorfor går det dårlig? Er det nok varer? Er det riktige varer? Har de ansatte blitt kurset godt nok, slik at de har nok kunnskap om varene i butikken og møter kundene på riktig måte? Slike utfordringer er alltid spennende å gå løs på, forteller salgstalentet.
Kunden er øverste sjef
For Sabeehi har Reitan Retails kultur og verdier vært full klaff, og noe han lever etter hver eneste dag på jobb. Basert på hans egne erfaringer, er det kanskje ikke rart at ambisjonen om å sørge for et inkluderende arbeidsmiljø, der mennesker fra alle bakgrunner gis muligheten til å lykkes, resonerer spesielt godt hos den engasjerte Kjøpmannen.
– Noe av det beste med jobben min er når jeg ser stort potensial i en person. Jeg elsker å hjelpe andre med å utvikle seg og lykkes!
Sabeehis kollegaer kan bekrefte lidenskapen, og forteller at han er ekstremt god til å motivere de han jobber sammen med.
For en mann som lever og ånder Reitan-verdiene i jobben sin, er det likevel ett mantra som er hevet over alle andre:
– Det aller viktigste man lærer når man jobber i Reitan Retail? At kunden alltid er den øverste sjefen!