11. november 2024
Reitan Retail blir partner i The Oslo Company
Handelsselskapet Reitan Retail kjøper 30 prosent av The Oslo Company. Sammen skal partene utfordre og komplementere hverandre for å bygge sterke merkevarer gjennom utvikling av kampanjer, kreativ produksjon og historiefortelling.
Reitan Retail blir partner i The Oslo Company. Trond H. Kvernstrøm (til venstre) og Christian Steen får dermed AnnaMaria Carnemark (til venstre) og Pia Mellbye inn i styret. (Foto: Øyvind Breivik/Reitan Retail)
– Avtalen representerer en langsiktig strategisk investering i et ledende kreativt miljø med en spennende fremtid. Side om side med våre eksisterende leverandører, skal «Kompaniet» bidra til å gjøre oss til en enda bedre merkevareeier, sier kommunikasjonsdirektør i Reitan Retail, Inger Sethov.
150 merkevarer
Reitan Retail eier rettighetene til om lag 150 merkevarer i Norden og Baltikum og står bak kjeder som REMA 1000, 7-Eleven, Narvesen og Uno-X Mobility. Til sammen har selskapet over to millioner kundetransaksjoner hver eneste dag.
– Gjennom merkevarene våre er vi til stede i hverdagen til svært mange mennesker. Kreativitet og historiefortelling, som The Oslo Company er gode på, er noe som alltid har ligget vårt hjerte nært, og som vi tror kommer til å komplementere oss på en god måte, sier Sethov.
– Eierskapet er et langsiktig initiativ, hvor vi starter i det små, med intensjoner om at samarbeidet skal bli mer omfattende etter hvert. I første omgang vil samarbeidet dreie seg om merkevarer og prosjekter i Norge, legger hun til.
Skal videreutvikle The Oslo Company
The Oslo Company, også kjent som «Kompaniet», ble etablert i 2016 av Christian Steen og Trond H. Kvernstrøm. Byrået har siden oppstarten ønsket å samle de beste talentene innen reklame og TV, og skape et kreativt miljø for historiefortelling.
– Nå får vi inn en stor merkevareeier som partner, med høye ambisjoner og konkrete behov, noe som vil tilføre oss nye ressurser og muligheter til å videreutvikle byrået, sier Christian Steen.
The Oslo Company består i dag av om lag 35 personer, hovedsakelig med virksomhet innen reklame og design, samt eventer og produksjon av film, video og TV-programmer. Byrået har blant annet utviklet konsepter som «Hjem til Jul» for Netflix og «Ikke lov å le på hytta» for VGTV .
Fortsetter som uavhengig byrå
– Det viktigste for oss er å sørge for at vi leverer verdi for Reitan Retail. Nå får vi inn en partner som er Norges beste på å drive butikk, så byrået må sørge for å lage kommunikasjon som bidrar til at enda flere folk velger merkevarene deres. Det tror jeg vi skal få til sammen, sier Trond H. Kvernstrøm.The Oslo Company vil fortsatt operere som et uavhengig byrå og arbeide med andre kunder, så lenge de ikke konkurrerer med Reitan Retails merkevarer.
Reitan Retail kjøper 30 prosent av aksjene i The Oslo Company. De andre eierne av byrået vil være Steen og Kvernstrøm, som hver eier 35 prosent av aksjene. Reitan Retail får to plasser i styret, som blir besatt av administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, AnnaMaria Carnemark, og salgs- og markedsdirektør i REMA 1000 Norge, Pia Mellbye.